Jakiś czas temu odbyłem taką oto ciekawą rozmowę z Pewnym Panem – powiedzmy, że był to Pan Janek :
– Ale wie Pan co? Tutaj kolega obok w sklepie kupił sobie w Mediamarkcie taką fajną plazmę, 40 cali za 1300 złotych! To dlaczego mi Pan każe kupować coś za dwa-i-pół?
– Cóż, zacznijmy od tego, że kolega kupił telewizor, a ja Panu proponuję profesjonalny monitor…
– Monitor, monitor… no ale co – tamten ma FULHADE? MA. Kolega se laptopa podłączył, panie, poprzez ha-de-em-i i ma obraz na full wypasie. A mnie tu Pan jakieś monitory, plejery…
– Oczywiście, nie mogę Panu zabronić zakupienia telewizora i podłączenia laptopa, natomiast wiem, że to nie jest sprzęt przeznaczony do takich zastosowań.
– Oj tam, oj tam… Hm, ja się jeszcze zastanowię i zadzwonię do Pana. Do widzenia.
– Do widzenia.
Przez jakiś czas Pan Janek się nie odzywał, ale w końcu zadzwonił do mnie po 2 czy 3 miesiącach:
– Witam Pana, pamięta Pan jak mówiłem kiedyś o tym koledze, co tu ma sklep obok i kupił sobie telewizor?
– Pamiętam, oczywiście.
– Nie uwierzy Pan, co się stało… Coś mu tam z obrazem zaczęło szwankować, to zgłosił na gwarancję, nie? A oni mu jej NIE UZNALI!
– Naprawdę?
– No naprawdę, podobno powiedzieli, że sprzęt był używany niezgodnie z przeznaczeniem… że niby sprzęt konsumencki nie może być używany w zastosowaniach komercyjnych, gdzie jest narażony na dużo bardziej intensywną pracę czy coś… Słyszał Pan o czymś takim?
– Oczywiście, wszystko się zgadza.
– To dlaczego nic Pan mi nie mówił?!
– Ech… cóż, najwyraźniej nie zdążyłem. Ale wszystko bardzo chętnie Panu wyjaśnię.
– Jasne, jasne… dobrze. Wie Pan co, teraz nie bardzo mam czas, ale proszę mi wszystko przysłać na maila i dalej już powinno pójść z górki. Do usłyszenia!
– Oczywiście, przyślę maila. Do usłyszenia.
Proszę, proszę – pewnym zbiegiem okoliczności Pan Janek na własne oczy zobaczył jeden z przykładów dlaczego w digital signage nie powinno się stosować telewizorów przeznaczonych do użytku domowego. Zdaję sobie sprawę z tego, że kuszą one niezwykle atrakcyjną ceną; wiem, że oferują bardzo dobry obraz i dźwięk. Ale nie są przeznaczone do tego, żeby działać przez 12 h dziennie, a nawet dłużej.
Wysłałem więc Panu Jankowi kilka podstawowych informacji, które wyjaśniają dlaczego w komercyjnych projektach korzystamy z komercyjnych rozwiązań:
- Ekrany komercyjne, których używamy w digital signage są zaprojektowane do dużo dłuższego działania niż ekrany do użytku domowego. Bardzo często ich czas działania jest określany na poziomie 50.000-60.000 godzin, podczas gdy czas pracy zwykłych telewizorów kształtuje się na poziomie ok. 20.000 godzin.
- Ekrany do użytku domowego są najczęściej objęte 2-letnią gwarancją, natomiast ekrany komercyjne – 3-letnią. Wydaje się, że to tylko 12 miesięcy różnicy, należy jednak pamiętać o tym, że wykorzystanie zwykłego telewizora do zastosowań komercyjnych może skutkować nieuznaniem roszczenia gwarancyjnego – o czym na własnej skórze przekonał się Kolega Pana Janka.
- Tym, co stanowi największe zagrożenie (poza mechanicznymi uszkodzeniami spowodowanymi przez człowieka) dla ekranów plazmowych i LCD jest ciepło. Monitory komercyjne charakteryzują się dużo lepszym odprowadzaniem ciepła, z zastosowaniem odpowiednich wentylatorów i innych metod, które pozwalają na wydłużenie żywotności ekranu nawet w przypadku, gdy działa on przez 16-24 godziny dziennie.
- Dodatkowo, w monitorach digital signage stosuje się ramki, które z jednej strony są specjalnie wzmacniane i umożliwiają lepsze chłodzenie, a z drugiej – stają się coraz cieńsze (tzw. monitory „bezszwowe”), co umożliwia budowanie ścian wizyjnych bez widocznego efektu „kratki” w środku.
- Monitory profesjonalne bardzo często mają dodatkowe złącza, niezbędne do stworzenia profesjonalnego systemu digital signage: np. RS232, BNC czy złącza pętli wideo do tworzenia ścian wizyjnych (tzw. self video wall)
- Bezpieczeństwo: ekrany komercyjne często mają dodatkowe systemy zabezpieczeń, jak np. blokada pilota czy przycisków na obudowie – dodatkowe przyciski zazwyczaj są ukryte, by uniknąć zmiany ustawień przez niepowołane osoby.
- Harmonogram pracy: w przypadku wielu monitorów komercyjnych możliwe jest wstępne zaprogramowanie czasów włączenia i wyłączenia tak, aby korespondowały one z godzinami otwarcia danej placówki. Co prawda, nowoczesne telewizory również mają taką funkcję, natomiast w przypadku monitorów możemy z reguły określić harmonogram pracy dla poszczególnych dni tygodnia.
- Monitory digital signage, dzięki swojej budowie mogą być wykorzystywane zarówno w poziomie (tryb „landscape„), jak i w pionie („portait„). Monitory takie z reguły oferują kąt widzenia 178 stopni w pionie i 178 stopni w poziomie, dzięki czemu obraz jest znakomicie widoczny z każdego miejsca. Próba obrócenia zwykłego telewizora do odtwarzania pionowego może zakończyć się katastrofą.
- Zakup sprzętu od profesjonalnego integratora, np. agencji reklamowej zajmującej się digital signage, zapewnia, że otrzymasz właściwy model do Twojego projektu. Sprzedawca w Media Markcie niekoniecznie może w tym pomóc.
Mam nadzieję, że zarówno Pan Janek, jego kolega, jak i wszyscy zainteresowani wdrożeniem projektu digital signage wiedzą już dlaczego nie używamy do nich standardowych telewizorów – mimo że telewizory teraz takie tanie…
Źródła: Digital Screen Media, Samsung, LG, doświadczenie własne 😉