Technika i technologiaUncategorized

Duże, większe, największe

By 25 lutego 2013 No Comments

Duże, większe, największe – ekrany w zastosowaniach digital signage

Jakiś czas temu pisałem o postępującej miniaturyzacji w technologii związanej z komputerami, czy w ogóle – urządzeniami, związanymi z wyświetlaniem treści w systemach digital signage. Ponieważ „w naturze nic nie ginie”, wspomnianym miniaturowym odtwarzaczom towarzyszą coraz większe ekrany przeznaczone do zastosowań profesjonalnych.

Postanowiłem sprawdzić, jakie modele proponują najwięksi producenci dla segmentu digital signage, lub – szerzej – zastosowań komercyjnych (public display). Korzystając z informacji umieszczonych na stronach poszczególnych producentów, znalazłem te o największych przekątnych – spójrzmy zatem, co oferują nam poszczególni wytwórcy ekranów.

Philips

Najmniejszym z największych jest model BDL6551V Philipsa, „zaledwie” 65-calowy ekran to 165 cm przekątnej. Może w porównaniu do oferty konkurencji jest, hmm… niewielki, ale w mniejszych pomieszczeniach z pewnością robi niemałe wrażenie.

LG

Modelem o największej przekątnej ekranu, który południowokoreański producent ma w swojej ofercie wyświetlaczy komercyjnych, jest 72WS70*. Jak można wywnioskować z kodu, monitor ten ma 72-calowy ekran (przekątna o długości prawie 183 cm) – niemal 20 centymetrów większy od opisanego wyżej Philipsa.

Samsung

Odnoszę wrażenie (w zasadzie, to chyba nie jest właściwie tylko „wrażenie” i nie dotyczy tylko mnie), że wszędzie tam, gdzie pojawia się ze swoimi produktami firma LG, znajdziemy również ofertę Samsunga. I vice versa. Prawdę mówiąc, jeśli spojrzymy na obecną sytuację na rynku RTV w domach, wygląda na to, że te dwie koreańskie firmy (których siedziby główne w Seulu dzieli niecałe 10 km  w linii prostej!) zagarniają dla siebie coraz większą część udziałów.

Ofertę wielkoformatowych monitorów Samsunga, pod względem wielkości „wieńczy” model 820DXn-2 (82”), którego ekran po przekątnej ma ponad 2 metry! (208 cm). Ekran o wymiarach 191×112 cm musi robić naprawdę wielkie wrażenie.

NEC

Pozostajemy w Azji (co chyba nie jest niespodzianką 😉 ), ale przenosimy się niemal 1200 kilometrów na wschód, do Tokio, gdzie swoją główną siedzibę ma firma NEC – jeden z czołowych producentów komercyjnych ekranów stosowanych w największych instalacjach
digital signage na świecie. Japończycy swoją ofertę całkiem niedawno rozszerzyli o model  LCD8205, który, tak jak wyżej opisany Samsung, ma 82-calową matrycę. Wystarczy to w zupełności, aby w trybie portrait wyświetlić sylwetkę człowieka w skali 1:1 🙂

Hyundai

Kolejna marka z Korei Południowej. Hyundai co prawda nie jest tak popularny, jak jego konkurencja – przynajmniej nie w naszym kraju – myślę jednak, że warto wspomnieć o tym, co największe w ich ofercie digital signage. Na pewno nie można jej odmówić bogactwa propozycji: Hyundai oferuje kilka modeli z ekranami o przekątnej 82 cale – przykładem może być monitor D825MLG.

Sharp

Nie ma żadnych wątpliwości – w dziedzinie elektroniki użytkowej, zarówno typowo domowej, jak i profesjonalnej, producenci z Azji są niedoścignieni. Pochodzący z Kraju Kwitnącej Wiśni SHARP, odbiorcom z segmentu digital signage oferuje wiele ciekawych modeli, z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. A jeśli życzeniem inwestora będzie zainstalowanie pojedynczego monitora LED, którego ekran ma wymiary, uwaga, 205×120 cm?! Nie ma problemu – w ofercie japońskiej firmy znajdziemy np. monitor PN-R903, z ekranem o przekątnej 90”, czyli niemal 230 cm!

Panasonic

Wydawałoby się, że to, co zaprezentował Sharp będzie topem topów. Hm, rzeczywiście – ekran o przekątnej 230 cm jest wielki… największy! Chyba, że obok niego postawimy flagowy model Panasonica: TH-103PF12U. Jeśli zmierzymy odległość od lewego dolnego narożnika, do prawego górnego, wyjdzie nam: 235 cm? Więcej. 250 cm? Więcej! 255? Nie 🙂 Przekątna ekranu tego modelu wynosi równo 260,3 cm! Dwa metry, sześćdziesiąt centymetrów i 3 milimetry. To o 10 centymetrów więcej niż długość samochodu Smart Fortwo pierwszej generacji 🙂 Tylko stać i podziwiać – oczywiście, żeby docenić wielkość takiego obrazu, trzeba się odsunąć kilka kroków, w innym przypadku będziemy się czuli, jakbyśmy siedzieli w pierwszym rzędzie w kinie 😀

Na koniec przyjrzyjmy się małemu zestawieniu:

Zestawienie monitorów

Możemy też poglądowo zobaczyć, o jakich wielkościach mowa powyżej: rysunek przedstawia wielkości poszczególnych ekranów w porównaniu do człowieka o wzroście 180 cm (kliknij, aby zobaczyć oryginał – 4000 x 600 pikseli):

Wielkość monitorów - skala

*P.S.:

Szukając grafik dla poszczególnych monitorów, trafiłem na informację, że LG udostępniło właśnie nowy monitor do zastosowań profesjonalnych: 84WS70. Jak można wywnioskować z symbolu – ekran ma przekątną 84 cali, ale nie ta informacja jest najważniejsza. To, co wyróżnia ten monitor od innych na rynku, to oferowana rozdzielczość: 3840 x 2160 pikseli (Ultra HD)! Wygląda na to, że jesteśmy świadkami kolejnego przełomu, który z pewnością wkrótce stanie się standardem.

Źródła informacji i grafik: www.philips.pl, www.lg.com, www.samsung.com, www.necdisplay.com, www.hyundaiit.pl, www.sharp.pl, www.panasonic.com